Wearables

Opdracht van Creative Technologies om een eigen wearable te ontwerpen / maken. Het blijft uiteindelijk een idee en dus ook een concept.

Onderzoek

Een wearable is een ding dat je kan dragen terwijl je all je handen en voeten nu kunt gebruiken.
Voorbeelden zijn: smartwatches zoals. Fitbit of apple watch, draadloze oortjes zoals. earpods, vr headset zoals. oculus rift, armbanden die je kunt gebruiken als draadloze bankpas.

IOP = Is zelf uitdelen van informatie met andere. Deze apparaten hebben veel input nodig. Denk aan je laptop.
IOT = Dit zijn apparaten die constant informatie delen en dingen voor je doen. Met een zeer beperkte input van een individu. Denk aan google home.

Apparaten die met bluethooth verbonden zijn kunnen wifi ontvangen vanaf het apparaat waarmee het bluethooth apparaat verbonden is.

Mijn eerste idee:
Voor nu is een smartwatch met handgebaren.

Ik zag op instagram een reclame (hieronder te zien) van een smartwatch die je kon bedienen met je hand en door te tikken op je hand. Heb hier een beetje op verder gezocht en nu blijkt dan een bedrijf genaamd madgaze maakt wearables die een creative toepassing zijn met techniek. Hier kun je een product vinden die madgaze heeft gemaakt als nieuwe google glas / hololens.

2de Idee: Een ketting die een hologram voor je projecteert. Als soort alternative op de google glasses.

How can I: Hoe kan ik met een moderne bracelet bepaalde opdrachten makkelijker uitvoerbaar maken voor mensen met behoefte aan een snellere workflow?

Diverge: Is divers. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën.
Converge: Is het selecteren van het juiste idee.

Bij converge moet je op bovenstaande dingen letten. Om ervoor te zorgen dat je idee ook werkt of afgestemd is op het publiek.

Brainstorming

  1. Favoriete kledingstuk: Sneakers met een rotatie censor die meer hoe je loopt en beweegt met je voeten en die aangeeft of je op de juiste manier stappen zet.
  2. Favoriete kledingstuk van je buur: Geruite bloes met afstandsensoren aan de voor en achterkant deze is bedoelt voor blinde mensen. De blinde mensen hebben oortjes in die aangesloten zitten op de bloes. Hierin horen ze hoe dichtbij iemand is. En voor of achter is.
  3. Accessoires met temperatuur: Een bril die de temperatuur van je omgeving weergeeft op de bril zelf.
  4. Probleem van een familie lid (lichtsensor): Een horloge die detecteerd als het donker is en de lampjes in het horloge aanzet zodat je altijd de tijd kunt lezen.
  5. Probleem van een familie lid (druksensor): Een horloge waarop je iets snel af te kunnen wegen als er geen weegschaal dichtbij is.
  6. Probleem van je zelf in een kledingstuk (druksensor): Een trui die detecteerd of je hem aanraakt of niet. En de aanraker laat weten dat de aangeraakte dat niet oke vond.
  7. Probleem van je zelf in een accessoire: Een armband die detecteerd hoeveel omgevings geluid er om een persoon is op een dag. Als de armband vindt dat er teveel geluid om je heen is dan geeft hij een melding dat het beter is voor de persoon om de omgeving te verlaten en een rustige omgeving op te zoeken.

Vijf extra brainstorms:

  1. Probleem van een familie lid (hardslag sensor): Stress meter in een ketting om aan te geven wanneer het voor iemand tijd is om pause te nemen.
  2. Probleem van een familie lid (afstands sensor): Armband voor handig op meten van afstand.
  3. Probleem van een familie lid: Mijn broertje kan niet super goed lezen dus een tool om voor te lezen wat er op het scherm staat zou echt gaat zijn. Maar ik zat te denken dat het handiger is altijd dat als opdracht kan geven met iets wat hij om heeft. Dacht aan een armbandje omdat hij deze al een aantal draagt.
  4. Probleem van je zelf: Een armband die aangeeft hoe je om moet gaan met sommige sociale omgang. Deze armband kan herkennen in wat voor soort situatie je zit en geeft aan hoe je het beste daarop in kan spelen. Door bevoorbeeld door te vragen in plaats van een random vraag stellen.
  5. Probleem van je zelf in een kledingstuk: Een kleding stuk dat aangeeft wanneer het weer eens tijd is om in de douche te gaan. Dit geeft hij aan voordat je omgeving merkt dat het een tijd geleden is. Dit is voor mensen die niet zo’n zin hebt om te douche.

Gekozen problemen met oplossingen

  1. Probleem van een familie lid:
    Mijn broertje kan niet super goed lezen dus een tool om voor te lezen wat er op het scherm staat zou echt gaat zijn. Maar ik zat te denken dat het handiger is altijd dat als opdracht kan geven met iets wat hij om heeft. Dacht aan een armbandje omdat hij deze al een aantal draagt.
    Waarom dit probleem?
    Ik heb voor dit probleem gekozen omdat ik mijn broertje enorm graag wil helpen. Vind het moeilijk om aantezien hoeveel meer moeite hij er mee heeft dan andere. Ook kies ik dit probleem omdat hier communicatie is tussen twee verschillende apparaten.
  2. Probleem van je zelf in een accessoire:
    Een armband die detecteerd hoeveel omgevings geluid er om een persoon is op een dag. Als de armband vindt dat er teveel geluid om je heen is dan geeft hij een melding dat het beter is voor de persoon om de omgeving te verlaten en een rustige omgeving op te zoeken.
    Waarom dit probleem?
    Een behoorlijk aantal mensen tegenwoordig zijn gevoelig voor veel geluid. Waaronder ik ook. Zelf vind ik het moeilijk te herkennen wanneer ik overprikkeld ben de armband meet dit voor jouw en houd dit bij met een AI systeem. Dit is te reden waarom ik gekozen heb voor dit accessoire.
  3. Probleem van een familie lid (lichtsensor):
    Een horloge die detecteerd als het donker is en de lampjes in het horloge aanzet zodat je altijd de tijd kunt lezen.
    Waarom dit probleem?
    Dit probleem omdat het een zeer simpel concept is en makkelijk toe te passen. Omdat ik dit ook leuk vind om mee te werken.

Wat ik tot nu toe gemerkt heb in mijn process is dat ik aan het begin een idee had iets te gaan doen met hologrammen maar en kom er achter dat ik heel erg afwijk en meer op een simpele practische manier in speel op de situatie.

User Story


Voice Reader:
Ik was op zoek naar een apparaat waar ik tegen kon zeggen wat er voor gelezen moet worden. Ik heb namelijk dislexie en heb daardoor veel moeite met lezen. Ik haal constant letters en woorden door elkaar. Maar met de Voice Reader kan ik dit nu heel gemakkelijk doen door te zeggen “Please Reader, read my screen” aan de hand van nfs tags ziet hij welke computer het is en daarna leest hij mijn scherm af zoals opgedragen.


Surround Control:
Ik heb autisme en dus regelmatig last van overprikkeldheid. Hier had ik een oplossing voor nodig omdat ik na overprikkeldheid niet meer productief was en hierdoor vastliep. Maar sinds ik de de surround control heb is dit probleem er niet meer. De surround control houd bij hoe luidruchtig het is in je omgeving en leert wanneer je overprikkeld bent. Als hij merkt dat je overprikkeld raakt dan geeft hij je een melding met de vraag of je naar een rustigere omgeving wil gaan.


Dark Light:
Ik had vaak last van mijn horloge als het donker was. Ik kon hem amper lezen. Maar nu kan ik dit wel lezen met de simpele toepassing van Dark Light. En het mooie is het werkt op elk horloge.Als het donker is gaat het licht van de dark light automatisch aan.

Dark Light

Voice Control

Surround Control

Mijn gekozen project is Surround Control.
Surround control is een ketting die geluid je in omgeving controlleerd om te kunnen constateren of je over prikkeld bent of niet. De ketting maakt gebruik van bluetooth en je kunt de ketting bedienen met een app. Deze app is beschikbaar voor android en ios. De surround control maakt gebruik van een microfoon die in de gaten houd of je omgeving luidruchtig is en met de hand van AI leert hij wanneer je er echt last van hebt. Als je last hebt van overprikkeling dan kun je dit aangeven in de app. De AI leert hiervan en gaat kijken naar welke geluiden het ergst overkwamen. Na zo’n een week intensief gebruik is de Surround Control volledig op je afgestemd en zal hij 8 van de 10 keer weten wanneer je overprikkeld bent zonder je het door hebt.
Doelgroep: Ik richt me op de groep mensen die snel overprikkeld raken van geluid met intresse van nieuwe technologie.