Unity VR

Mijn originele idee was om een VR twin te maken. Waarin je met je hand de la open kunt doen in de VR wereld terwijl dit gelijktijdig gebeurd in de echte wereld.

Mijn idee is gebaseerd op een video van Valem. In deze video legt hij uit hoe je een echte wereld veranderd in een Virtual Reality experience. 

Ik heb de VR omgeving gebaseerd op de begane grond bij mijn vader. Hier heb ik alleen de keuken in gemaakt. Aangezien dit veel werk was. Ik heb de plattegrond in unity geimporteerd en deze nagetrokken om een 1:1 schaal te creeën. In unity is 1 meter. gelijk aan 1 op het opject. Als je dus 30 centimeter nodig zou hebben zou je 0.3 invoeren. Verder heb ik de keuken zelf moeten meten omdat deze niet op de plattegrond stond. Daarna ben ik lang bezig geweest met uitzoeken wat te doen. Wat er ook wel tot gelijdt heeft dat ik beter uit moet zoeken wat ik wil doen voor dat ik start aan een project. Beter de doelen stellen als je nog geen ervaring hebt. 

Op dit moment (in unity 2019.4) is het in unity nodig om een keuze te maken tussen de xr toolkit en OVR. Ovr is van oculus zelf en heeft ondersteuning voor handtracking en werkt beter / makkelijker met de quest 2. De XR toolkit is een package van unity die meerdere vr headset ondersteund en meer mogelijkheden heb zoals interactie met objecten. Enige nadeel is dat deze geen handtracking ondersteund. Als ik onderzoek had gedaan was ik hier eerder achtergekomen. Na meerdere uren besteed te hebben tussen het wisselen van deze pakketen. Ben ik uiteindelijk voor een andere manier van interactie gegaan. Deze werkt met guestures, hiervoor heb ik dan ook de OVR toolkit gebruikt om gebruik te maken van de handtracking.

Hierbij ook weer gebruik gemaakt van de tutorials van Valem. Mijn omgeving had ook nog licht nodig en heb dit gedaan met de hulp van Brackeys. Hier onder is het eindresultaat te zien:

Feedback van de docent: Gaaf project.
Volgende keer inderdaad wat ik zelf ook aangaf even goed kijken wat je er precies mee wilt. En of dit kan met bepaalde pakketten omdat dit ingewikkelder is met vr op het moment. Verder ziet het er gaaf uit en is het zeker handig hier in ervaring te hebben. Bij een mogelijk toekomstige opdracht. Probeer je process in stappen bij te houden ipv. achteraf.